Hvad er Shell GTL Fuel?
GTL står for Gas-To-Liquids. Det er et flydende brændstof til dieseldrevne motorer fremstillet af naturgas i stedet for råolie.
Produktet brænder renere end råoliebaseret diesel, og der udledes derfor færre skadelige stoffer.
Egenskaber ved Shell GTL Fuel
- Praktisk taget svovlfri og uden aromatiske stoffer
- Farveløs og næsten lugtfri
- Højt cetantal (75-80)
- Ikke giftig ved normal brug i tunge dieselkøretøjer
- Høj biologisk nedbrydelighed
- Brænder renere
- Sænker Nox- og partikeludledningen fra tung dieseltrafik med op til en tredjedel
Fuld blandbar med almindelig diesel.

Shell GTL Fuel bruges på præcis samme måde som almindelig diesel. Du kan tanke diesel den ene gang
og Shell GTL Fuel den næste. Driftssikkerheden er den samme.
Med Shell GTL Fuel kan du være med til at gøre luften renere fra den ene dag til den anden:
- Kan anvendes direkte i de eksisterende tunge dieselkøretøjer
- ingen investering i partikelfilter, motorjustering eller nyindkøb - Fungerer i alle blandingsforhold fra 0 til 100 %
- Det er helt problemfrit at skifte mellem Shell GTL Fuel og diesel
Mange anvendelsesmuligheder
- Bustrafik og varebiler i byen
- Byggebranchen
- Lufthavnsservice
- Lagerhaller – gaffeltrucks
- Sejlads i by- og havneområder
- Jernbanedrift i byområder
Fald i dieselkøretøjers udledning af skadelige stoffer ved brug af Shell GTL Fuel:
Euro I | Euro II | Euro III | Euro IV | Euro V | |
---|---|---|---|---|---|
Partikelstof | 18% | 18% | 10-34% | 31-38% | 23-33% |
Nox (nitrogenoxider) |
16% | 15% | 5-19% | 5-16% | 5-37% |
HC (uforbrændte kulbrinter) |
13% | 23% | < 9%1 | 10-28% | 19-23%2 |
CO (kultilte) |
22% | 5% | 12-20% | 9% | 8-22% |
1: Ikke statistisk signifikant ved ≥ 95 % konfidensintervallet (skøn af øvre fordelsgrænse).
2: Ikke ved standard testtemperatur (50 °C og 40 °C, ikke 23 °C).
VÆKST & MILJØ A/S KVITTER DIESEL

Anlægsfirmaet Vækst & Miljø A/S vælger Shell GTL Fuel til alt materiel og skærer op til 38 % af udledningen af skadelige partikler.
NEDRIVNINGSGIGANT DROPPER DIESEL

Til gavn for miljø, medarbejdere og omgivelser har J. Jensen A/S udskiftet store dele af sit dieselforbrug med det naturgasbaserede Shell GTL Fuel.
NORDJYSKE TOG KØRER PÅ SHELL GTL

For at begrænse luftforureningen har Nordjyske Jernbaner som den første operatør i den kollektive trafik valgt at udskifte traditionel diesel med det renere brændstof Shell GTL Fuel.
Shell GTL Fuel giver renere luft i Københavns Lufthavn

Tankbilerne i Københavns Lufthavn udleder væsentlig færre partikler ved at køre på Shell GTL Fuel. Men ikke nok med at det nye brændstof forbedrer arbejdsmiljøet, det giver også klare driftsfordele.
"GTL burde være lovpligtigt brændstof i alle tunge dieselkøretøjer"
Peter Laybourn, direktør, Brændstoflageret Københavns Lufthavn I/S
Turbåde styrker miljøindsatsen med Shell GTL

Stromma Danmarks turbåde i bl.a. Københavns havn har taget et stort skridt mod mindre luftforurening ved at skifte til Shell GTL Fuel, som giver op mod 38 % lavere partikel-udledning.
"Vi ønsker at begrænse vores miljøpåvirkning. Vi har i forvejen føjet to eldrevne fartøjer til flåden af turbåde, som sejler fra Nyhavn. Og nu har vi i samarbejde med DCC Energi fået en oplagt mulighed for effektivt at sænke partikeludledningen fra vores øvrige turbåde med helt op til 38 % blot ved at skifte til Shell GTL".
Mads V. Olesen, adm. dir, Stromma Danmark.
Renere luft i Lynetten

Danmarks største private havn, Lynetten, har skiftet almindelig diesel ud med Shell GTL Fuel. Havnens egne maskiner kører på GTL og sejlerne kan kun tanke GTL.
Alle er glade. Sejlerne slipper for diesellugt og sod fra udstødningen, og der er ingen sort røg, når havnens forskellige maskiner er i funktion.
"Produktet holder det, det lover – ingen diesellugt, mindre os og lavere motorstøj. Og så mindsker det problemet med oliefilm på vandet ved spild."
Ole Nissen, havnechef
S/K Lynetten.
Læs hele artiklen her
Arlas lastbiler kører på Shell GTL Fuel

Arla arbejder seriøst med miljøforbedringer for både produktion og transport og har derfor skiftet fra diesel til Shell GTL Fuel på 60 lastbiler. Derved reduceres udledningen af partikler og andre skadelige stoffer markant.
"Vi har stor tiltro til DCC Energi og til Shells dokumentation for effekterne af GTL brændstof"
Peter Engelbrektsen, Senior Category Manager, Procurement
Læs hele artiklen her
Se forskellen: Diesel vs. Shell GTL Fuel
Se forskellen: Diesel vs. Shell GTL Fuel
Vil du vide mere om Shell GTL Fuel
Vi kommer gerne ud og præsenterer produktet med udgangspunkt i jeres forretning og behov.
Ring til os og aftal et uforpligtende møde.

Allan Jensen
Distriktchef
Sjælland og øer
+45 2220 5212
[email protected]

Kjeld Kjær
Distriktschef
Nordjylland
+45 2220 5131
[email protected]

Claus Monberg
Distriktschef
Sydjylland
+45 2220 5129
[email protected]

Brian Bach
Distrikschef
Fyn- og Vestsjælland
+45 41863484
[email protected]

Pia Mathiasen
Erhvervskonsulent
Sjælland og Fyn
+45 4558 0105
+45 2220 5431
[email protected]

Nadja Gosch
Erhvervskonsulent
Jylland
+45 45580144
+45 41863465
[email protected]

Steffen Kildahl
Salgsdirektør
Danmark
+45 45580160
+45 41863434
[email protected]
Bliv kontaktet
Renere brændstof


Du kan se, lugte og
gøre en forskel.