Hvad er Shell GTL Fuel?

GTL står for Gas-To-Liquids. Det er et flydende brændstof til dieseldrevne motorer fremstillet af naturgas i stedet for råolie.
Produktet brænder renere end råoliebaseret diesel, og der udledes derfor færre skadelige stoffer.

 

Egenskaber ved Shell GTL Fuel

  • Praktisk taget svovlfri og uden aromatiske stoffer
  • Farveløs og næsten lugtfri
  • Højt cetantal (75-80)
  • Ikke giftig ved normal brug  i tunge dieselkøretøjer
  • Høj biologisk nedbrydelighed
  • Brænder renere
  • Sænker Nox- og partikeludledningen fra  tung dieseltrafik med op til en tredjedel

Fuld blandbar med almindelig diesel.

Fuld blandbar med almindelig diesel.

Shell GTL Fuel bruges på præcis samme måde som almindelig diesel. Du kan tanke diesel den ene gang
og Shell GTL Fuel den næste. Driftssikkerheden er den samme.

Med Shell GTL Fuel kan du være med til at gøre luften renere fra den ene dag til den anden:

  • Kan anvendes direkte i de eksisterende tunge dieselkøretøjer
    - ingen investering i partikelfilter, motorjustering eller nyindkøb
  • Fungerer i alle blandingsforhold fra 0 til 100 %
  • Det er helt problemfrit at skifte mellem Shell GTL Fuel og diesel

Mange anvendelsesmuligheder

  • Bustrafik og varebiler i byen
  • Byggebranchen
  • Lufthavnsservice
  • Lagerhaller – gaffeltrucks
  • Sejlads i by- og havneområder
  • Jernbanedrift i byområder

Fald i dieselkøretøjers udledning af skadelige stoffer ved brug af Shell GTL Fuel:

  Euro I Euro II Euro III Euro IV Euro V
Partikelstof 18% 18% 10-34% 31-38% 23-33%
Nox
(nitrogenoxider)
16% 15% 5-19% 5-16% 5-37%
HC
(uforbrændte kulbrinter)
13% 23% < 9%1 10-28% 19-23%2
CO
(kultilte)
22% 5% 12-20% 9% 8-22%

1: Ikke statistisk signifikant ved ≥ 95 % konfidensintervallet (skøn af øvre fordelsgrænse).

2: Ikke ved standard testtemperatur (50 °C og 40 °C, ikke 23 °C).

Turbåde styrker miljøindsatsen med Shell GTL

Turbåde styrker miljøindsatsen med Shell GTL

Stromma Danmarks turbåde i bl.a. Københavns havn har taget et stort skridt mod mindre luftforurening ved at skifte til Shell GTL Fuel, som giver op mod 38 % lavere partikel-udledning.

"Vi ønsker at begrænse vores miljøpåvirkning. Vi har i forvejen føjet to eldrevne fartøjer til flåden af turbåde, som sejler fra Nyhavn. Og nu har vi i samarbejde med DCC Energi fået en oplagt mulighed for effektivt at sænke partikeludledningen fra vores øvrige turbåde med helt op til 38 % blot ved at skifte til Shell GTL".

Mads V. Olesen, adm. dir, Stromma Danmark.


Læs hele artiklen her
 

Arlas lastbiler kører på Shell GTL Fuel

Arlas lastbiler kører på Shell GTL Fuel

Arla arbejder seriøst med miljøforbedringer for både produktion og transport og har derfor skiftet fra diesel til Shell GTL Fuel på 60 lastbiler. Derved reduceres udledningen af partikler og andre skadelige stoffer markant.

"Vi har stor tiltro til DCC Energi og til Shells dokumentation for effekterne af GTL brændstof"

Peter Engelbrektsen, Senior Category Manager, Procurement

Læs hele artiklen her

 

Renere luft i Lynetten

Renere luft i Lynetten

Danmarks største private havn, Lynetten, har skiftet almindelig diesel ud med Shell GTL Fuel. Havnens egne maskiner kører på GTL og sejlerne kan kun tanke GTL.

Alle er glade. Sejlerne slipper for diesellugt og sod fra udstødningen, og der er ingen sort røg, når havnens forskellige maskiner er i funktion.

"Produktet holder det, det lover – ingen diesellugt, mindre os og lavere motorstøj. Og så mindsker det problemet med oliefilm på vandet ved spild."

Ole Nissen, havnechef
S/K Lynetten.

Læs hele artiklen her

Se forskellen: Diesel vs. Shell GTL Fuel

Testet i den offentlige bytrafik i Berlin

Testet i den offentlige bytrafik i Berlin

BVG, der er ansvarlig for den offentlige bustrafik i Tysklands hovedstad, Berlin, har testet Shell GTL Fuel. Ud over
at det var nemt at skifte fra diesel til Shell GTL Fuel, reducerede trafikselskabet udledningen af skadelige stoffer:

  • Udledningen af NOx blev reduceret med: ~ 7 %
  • Udledningen af CO blev reduceret med: ~ 20 %

Resultaterne blev målt af TÜV Nord på en EURO IV MAN dobbeltdækkerbus, der var forsynet med et CRT-partikelfilter.

Se forskellen: Diesel vs. Shell GTL Fuel

Logistikvirksomheden Mammoet i Holland

Vil du vide mere om Shell GTL Fuel

Vi kommer gerne ud og præsenterer produktet med udgangspunkt i jeres forretning og behov.
Ring til os og aftal et uforpligtende møde.

Allan Jensen

Allan Jensen

Distriktchef

Sjælland og øer

+45 2220 5212

Kjeld Kjær

Kjeld Kjær

Distriktschef

Nordjylland

+45 2220 5131

Claus Monberg

Claus Monberg

Distriktschef

Sydjylland

+45 2220 5129

Brian Bach

Brian Bach

Distrikschef

Fyn- og Vestsjælland

+45 41863484

Pia Mathiasen

Pia Mathiasen

Erhvervskonsulent

Sjælland og Fyn

+45 4558 0105

+45 2220 5431

Nadja Gosch

Nadja Gosch

Erhvervskonsulent

Jylland

+45 45580144

+45 41863465

Steffen Kildahl

Steffen Kildahl

Salgsdirektør

Danmark

+45 45580160

+45 41863434

Bliv kontaktet


Kanalrundfart i Amsterdam

Renere brændstof

Renere brændstof
Se- og lugt forskellen

Du kan se, lugte og

gøre en forskel.

Vil du høre mere? Bliv kontaktet af en af vores specialister


Se videoen

der tager dig hele vejen rundt

DCC Energi
Nærum Hovedgade 8
2850 Nærum

Telefon: 70 10 20 10
E-mail: [email protected]
CVR: 32141846

Autoriseret Shell forhandler

Cookie politik på dccenergi.dk

Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse og vurdere brugen af de enkelte elementer af dccenergi.dk. Ved at klikke videre på dccenergi.dk accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookie-politik her

Ok