Danmark er frontløber på vindenergi og Bladt Industries er med helt i front, når de store offshore vindmøller bliver fastgjort på havbunden. Her er størrelse vigtig og ikke noget der bliver taget let på.
5 minutter
Tema: Energi til hverdagen
I DCC Energi sælger vi produkter til en lang række af Danmarks virksomheder – brændstoffer og smøremidler, der er med til at sikre en effektiv og gnidningsfri produktion og hverdag. Det gælder blandt andet Bladt Industries, der leverer fundamenter til offshore vindmølleparker.
”Vi har nogle af Skandinaviens største kraner, vi kører med ekstremt tungt gods, og vi har den største valse i hele Europa. Jeg kunne blive ved – hos os er alt stort,” fortæller Thomas Møller Pedersen, Manager Equipment & Warehouse hos Bladt Industries.
Det gør mig stolt, at vi i et lille land som Danmark er med til at skabe fundamentet for grøn energi rundt om i verden”
Thomas Møller Pedersen, Bladt Industries
Til daglig er han omgivet af transformerstationer på op til 7.000 ton, vindmøllefundamenter på 600 ton og specialproducerede monopæle på op til 3.500 ton. Der er ingen tvivl om at størrelse betyder noget, når Danmarks eneste producent af off shore substationer og fundamenter til vindenergi konkurrerer på verdensplan og sætter standarder for dansk vindenergi.
”Det gør mig stolt, at vi i et lille land som Danmark er med til at skabe fundamentet for grøn energi rundt om i verden. Vores udstyr er fundamentalt og sikrer, at vindmøllerne kan fungere og stå stabilt og sikkert ude i havet. Men produktionen kræver masser af plads og udstyr der kan løfte mange ton”, fortæller Thomas Møller Pedersen.
Substation på størrelse med 1.250 voksne elefanter
Thomas Møller Pedersen har arbejdet hos Bladt Industries i 12 år. Alligevel bliver han aldrig træt af synet af de kæmpemæssige kraner, der anvendes til at producere monopæle, fundamenter og substationer, som er transformerstationer, der udsender og opsamler strømmen fra vindmøllerne.
”Det er et imponerende syn at se vores kæmpekraner løfte 120 tons, ligesom jeg aldrig bliver træt af at se vores substationer og iøjnefaldende gule fundamenter blive løftet over på de store lastskibe, der lægger til i vores havne. Lastskibene er den eneste måde at transportere dem til vindmølleparker rundt om i verden,” fortæller Thomas Møller Pedersen.
Om Bladt Industries
Bladt Industries blev grundlagt i 1965
Solgte i 2021 produktionen af broklapper og dieseltanke fra for kun at fokusere på grøn energi
Produktionssites ligger i Aalborg og på Lindø. Begge sites har egen havn med en vanddybde på 9,4 meter, så de kan modtage de største pramme og tunge løftefartøjer til havtransport
”Forestil dig et 1.000 tons og 80 meter langt nedløbsrør, så har du en monopæl. Den hamres ned i havbunden, ovenpå fæstnes de gule fundamenter (transition pieces), og så er vindmøllen klar til at blive påsat. Det lyder enkelt, men er en proces, der kræver enorm præcision. Substationerne placeres på platforme, hvor de leverer og opsamler strømmen fra de aktive vindmøller,” forklarer Thomas Møller Pedersen.
Større efterspørgsel betyder større vindmøller
Et globalt ønske om at gå væk fra fossile brændstoffer har fået efterspørgslen på vindenergi til at vokse, og det betyder større krav til vindturbinerne. Hvor de allerførste vindmøller kørte med 500 kW, så kører vindturbinerne i dag med helt op til 20 MW, og det kræver endnu større fundamenter.
”En ældre undersøgelse viste, at hvis man fordoblede længden på vingerne, ville vindmøllen kunne producere 4 gange så meget energi. I dag er vingerne derfor helt op til 150 meter, og det kræver en større monopæl”, siger Thomas Møller Pedersen. Han fortsætter:
”For bare nogle år tilbage havde vores største monopæl en diameter på omkring 6 meter. I dag producerer vi XXL-monopæle med en diameter på helt op til 16 meter. Det svarer til et 5-etageshus, der er lagt ned.”
DCC Energi og Bladt Industries
Bladt Industries forsøger at anvende grøn energi i alle produktionsled. Men endnu er der ingen eldrevne løsninger, der er robuste nok til at drive de 55 tons tunge trucks.
Her anvender Bladt Industries GTL Fuel. GTL forbrænder renere end diesel og udleder derfor væsentlig færre skadelige stoffer.
Bladt Industries monopæle og fundamenter sejles fra Aalborg eller Lindø til vindmølleparker i hele verden.
I de seneste år har virksomheden blandt andet leveret udstyr til vindmølleparker i Danmark, Frankrig, Tyskland og Irland. Også i USA, hvor der for alvor er kommet fokus på vindenergi og fuld fart på udviklingen af vindmølleparker, har der været bud efter Bladt Industries.
”Bladt Industries træf et godt valg, da vi valgte kun at arbejde med grøn energi. Løsninger til vindmølleparker er fremtiden og det, vi er stærkest og dygtigst til. Det kan vi se på ordrebøgerne, der er fyldt de næste år frem,” afslutter Thomas Møller Pedersen.