Færre skadelige stoffer med GTL i stedet for diesel

GTL står for Gas-to-Liquid og er naturgas i flydende form. Det er et alternativ til diesel, der forbrænder renere og dermed giver bedre luft- og arbejdsforhold til dig, der arbejder tæt på maskiner og køretøjer. Hvad enten det er lastbiler, skraldebiler, traktorer eller entreprenørmaskiner, så kender du sikkert den tunge lugt af dieselos. Blot få dråber diesel kan give dårlig luft i førerhuset og bivirkninger:

”Fra tid til anden kan lastbilchauffører og maskinfører døje med hovedpine. Det skyldes ikke kun, at de bevæger sig rundt om lastbilen eller maskinen i tomgang, men der kan også være en svag dieseloliedunst i førerhuset. Årsagen er arbejdshandskerne. De suger nemlig altid en lille smule diesel, når man har dem på ved tankning, og ligger så og dunster i førerhuset bagefter. Det undgår de helt med GTL Fuel”, fortæller Per Ollikainen, ingeniør og produktchef i DCC Energi.

Uanset køretøj så belaster GTL Fuel ikke partikelfiltrene i samme grad som almindelig diesel. Og vi hører fra kunder, at de har sparet på både brændstof og AdBlue”

Per Ollikainen, ingeniør og produktchef hos DCC Energi

Ingen dieselos eller lugt

GTL Fuel udleder væsentlig færre skadelige stoffer og mindre røg end almindelig diesel. Det er på den måde mindre belastende og bedre for alle, der arbejder tæt på GTL-drevne dieselmotorer. Brændstoffet sænker partikel- og NOx-udledningen til fordel for lokalmiljøet.

Eftersom GTL Fuel er baseret på naturgas, forbrænder det renere end almindelig diesel. Det ligner nærmest vand og kommer du helt tæt på, vil du bemærke, at det ikke hørmer af diesel. Faktisk lugter det nærmest ikke.

Vidste du, at GTL Fuel

  • fremstilles af naturgas i stedet for råolie
  • forbrænder renere end diesel og udleder væsentligt færre skadelige stoffer
  • kan blandes i ethvert forhold med almindelig diesel
  • opfylder normen for paraffinsk brændstof EN15940 A
  • har kun én faremærkning, hvor diesel har syv

Sammenligner du en motor, der kører på GTL Fuel med en motor på almindelig diesel, ser du også med det blotte øje, at GTL Fuel ikke oser. Og kommer du i berøring med produktet, er det ikke sundhedsskadeligt som diesel.

Længere tid mellem regenerering af partikelfiltre

Den renere forbrænding betyder udledning af færre skadelige stoffer og partikler. Reduktionen i partikler og NOx fra forbrændingen af GTL betyder, at udstødningsgassen er renere end ved traditionel diesel. Det skåner partikelfilteret og mindsker behovet for regenereringer, hvor partikelfilteret afbrænder den sod, der ellers i sidste ende vil blokere partikelfiltret.

”Uanset køretøj så belaster GTL Fuel ikke partikelfiltrene i samme grad som almindelig diesel. Og vi hører fra kunder, at de har sparet på både brændstof og AdBlue. Adblue er den væske, der hjælper med at nedbryde kvælstofilte i udstødningen, mens du kører. Den præcise besparelse afhænger af den enkelte vogn- og maskintype og drift,” afslutter Per Ollikainen.

Shell GTL Fuel sælges i to varianter: Shell GTL Fuel Bio, som også kan tankes af bl.a. lastbiler og varebiler på udvalgte Shell stationer, og Shell GTL Fuel Offroad, der sælges til landbrug og havne.