På Fanølinjen er HVO et vigtigt skridt til at nedbringe CO2 aftrykket

Som i mange andre virksomheder står klimaet højt på agendaen hos Molslinjen, forklarer Thomas Kleis Jensen. Ud over at være rederiinspektør i Molslinjen er han også maskinmester og driftsansvarlig for Fanølinjens tre færger. Derfor har han også en personlig aktie i skiftet fra marinegasolie til det biobaserede HVO-brændstof på motorfærgerne Fenja og Menja. Et tiltag der er blevet fulgt op med elfærgen Grotte.

Vi startede HVO op med en anden leverandør. Men efter noget tid stod det klart, at vi måtte forenkle setup’et med mere fleksible leveringer af HVO på alle tider af døgnet. Her er DCC Energi en velkendt samarbejdspartner, som leverer fleksibilitet og leverancetryghed – endda med en lokal vognmand

Thomas Kleis Jensen, maskinmester

”Grotte tager i sagens natur mange overskrifter. Men vi har stadig brug for dieselfærgerne en tid endnu. Så her er HVO-brændstoffet et godt skridt på vejen, da det har et meget lavt samlet CO2 aftryk,” siger Thomas Kleis Jensen

Fakta om HVO

Flydende brændstof til dieselmotorer fremstillet af 100 % biomasse i stedet for råolie, typisk af brugt madolie.

  • Har et lavt samlet CO2 aftryk
  • Forbrænder renere end diesel
  • Udleder væsentlig færre skadelige stoffer og mindre røg

Fleksible leveringer er altafgørende

På ruten mellem Esbjerg og Fanø afgår og ankommer færgerne med høj frekvens. Derfor er det afgørende med en brændstofleverandør, der naturligt tilpasser sig flowet i driften. Det kan og gør DCC Energi bedre end de fleste, ifølge Thomas Kleis Jensen.

1.000 testtimer og 15.000 timer i drift

”Det ubetinget vigtigste for os har været, at HVO ikke har konsekvenser for materiellet,” tilføjer han. Og efter knap 1.000 timers test og siden 15.000 timers sejlads på HVO er Thomas Kleis Jensens dom klar: ”HVO har ikke medført nogen form for uventet slitage. Vores seneste eftersyn på hovedmotoren viser ingen ændringer i forhold til slitage med HVO. Så vores konklusion er entydigt, at der ingen synlig forskel er mellem at sejle på marinegasolie og HVO – altså bortset fra, at vi reducerer vores CO2 aftryk ganske betydeligt,” siger han.