Giver energiomstillingen plads til fedtede fingre og riffede motorbrøl i 2030?

Tema: Energiomstilling – hvad nu?

Verden er i forandring, og energiomstillingen er en nødvendighed. En nødvendighed, der får bilentusiaster kloden rundt til at bekymre sig. For vil de stadig kunne dyrke deres hobby, føle symbiosen med en spruttende, bankende motor og mærke farten, når de træder speederen i bund … små ti år fra nu? Det spørgsmål stiller vi nogle af branchens eksperter. Læs med og bliv klogere på fremtiden.

Måske kender du den? Den der hidsige, insisterende staccato-lyd fra en 10-cylinderet Lamborghini-motor, der rammer dig for fulde omdrejninger og river derudaf i bølgende intervaller. Eller den spinnende, spruttende lyd af en boxermotor, der genkendeligt fylder luften med sin rytmisk rumlende bas, når Porsches legendariske 911’er står i tomgang.

Under alle omstændigheder er det lyde, der så småt er på vej ud af vores hverdag. Motoroplevelser der i en vis grad hører fortiden til og som hobbymekanikere, bilentusiaster og køreglade ’petrol heads’ verden over er bange for at miste adgangen til.

Men behøver de det? Er forbrændingsmotorens dage talte – eller er vi blot på vej ind i en ny æra? En ny måde at tænke bil på – og en verden, hvor lyd og acceleration finder nye strategier for overlevelse?

Disse spørgsmål optager en hel bilindustri i disse tider, og det er langt fra alle, der ser mørkt på sport- og veteranbilens fremtid … også selvom den i høj grad bliver både lydløs og eldreven.

Fremtiden favner os alle

”I fremtiden vil der helt sikkert være færre larmende biler i lokalområdet, men når vi ser én, vil vi smile og synes, den er fed. Vi vil finde kameraet frem og tage et billede – og der vil stadig være en masse fora, hvor fans kan finde hinanden og dele deres oplevelser og køreglæde,” lyder det overbevisende fra Semler Premiums administrerende direktør Klaus Frøkjær.

Med elbilerne kan du ikke høre, om motoren er startet. Du er nødt til at trykke på speederen for at være sikker. Det er en underlig fornemmelse at sætte sig ind i en bil, man ikke har en fornemmelse af. Et produkt, der ikke rigtig stiller krav til chaufføren

Klaus Frøkjær, adm. dir. Semler Premium

Til hverdag forhandler han nogle af verdens mest ikoniske bilmærker – mærker som for eksempel Porsche, Lamborghini, McLaren, Aston Martin og Bentley. Og der er ingen tvivl om, at energiomstillingen har fyldt en del i hans tanker og hverdag. At han har gjort sig en del tanker om, hvad der kommer til at ske med brændstofbilerne over det næste årti – og at han er nået frem til en afslappet konklusion: Det er ikke et enten/eller men et både/og.

”Jeg er glødende bilfan og synes alligevel, at hybridteknologien er fantastisk. I fremtiden vil du kunne køre i et byområde på ren el – og så give din 10-cylinderede motor lov til at spinne, når du kommer ud på motorvejen,” siger Klaus Frøkjær, der er overbevist om, at vi alle er interesserede i at leve et liv med oplevelser og glæde, og at vi derfor fortsat vil se en masse fantastiske forbrændingsmotorer – også i fremtiden.

Semler Premium-direktøren sætter sin lid til fremtidens ingeniører, kreative løsninger og glæden ved at gå i ét med sin motor. Som han ser det, vil der nemlig altid være mennesker, der elsker biler. Nyder følelsen af at have kontrol over en maskine – styre den kraftfuldt gennem svingene og mærke vind, lyd og frihed fylde kroppen. Alt sammen noget som en eldreven motor ikke kan give dem på samme måde.

Vidste du at:

  • Porsche-kunder er meget loyale. Hele 71 % af de biler, der nogensinde er bygget af Porsche, er stadig aktive. Har man en Porsche bruger man nemlig gerne en formue på at holde bilen ved lige.
  • Der sælges cirka 40-50 Lamborghinier om året i Danmark – og cirka det dobbelte i Sverige. Ikke alle kommer ud og køre – nogle er til samlere.
  • Semler Premium sælger cirka 500 nye og 370-450 brugte Porscher om året. Og fanskaren er meget større end det.
  • Porsche er det sportsbilmærke, der har konverteret hurtigst fra hel forbrændingsmotor til hybrid og elmotor. Over 70 % af nutidens Porscher har en ledning med sig.
  • Bentley ønsker, at alle deres biler skal være på fuld el fra 2030. Årsagen til at de er så hurtigt ude med energiomstillingen er måske, at lyden i en Bentley ikke er nær så ikonisk som i de andre kendte sportsmærker. Derfor er de ikke så bekymrede for udviklingen.
  • Både McLaren, Lamborghini og Porsche har lyden som den primære oplevelse. Det er derfor langt sværere for dem at give køb på lyden og hoppe 100 % over på el.
  • Ulrich Bez – den tidligere Aston-Martin CEO – for få år tilbage sagde sætningen: ”Professor Ferdinand Porsche byggede en el-bil helt tilbage i år 1900 – som havde en kørevidde på 80 km – og der har ikke været den store forbedring siden da.”

Digitale landvindinger

Set fra Klaus Frøkjærs stol, kan vi sagtens kombinere bilentusiasternes lyst til fedtede fingre og højlydte motorer med behovet for at være i front på klimarejsen og leve op til den energitransformation, der er nødvendig for både vores og planetens overlevelse.

Han ser, hvordan nogle af bilproducenterne lægger deres æg i kurven med ’syntetisk brændstof’, mens andre holder et vågent øje med de mange forbedringer, der hele tiden sker på området: De kraftigere batterier, de hurtigere ladestationer, brintbilernes udvikling og muligheden for at skabe elbiler, der kører, dufter og reagerer – næsten – som en sportsbil.

”Lige nu forsøger bilproducenterne at simulere et gearskifte ved at have to elmotorer til at frembringe noget, der ligner. Porsche arbejder sammen med Star Wars-filmstudiet ’Lukas Studios ’ i håbet om, at de kan frembringe den helt rigtige lyd til fremtidens eldrevne biler. Der er rigtig mange ting på vej,” fortæller han og understreger, at forbrændingsmotoren dog stadig er hans favorit – ikke bare af nostalgiske årsager, men i høj grad også fordi den kan noget, som de eldrevne biler ikke kan.

Under forårets årlige ’Bull Run’ fra Lamborghini skreg 52 hidsigt riffende Lamborghini-motorer deres vej gennem Tivoli. Et kald, der trak hele 10.000 gæster til og i løbet af få timer forvandlede begivenheden til en folkefest. Den overvældende interesse fik arrangørerne til at flytte deres farvestrålende og højlydt brølende ’tyre’ ind foran de nye ’Axel Towers’ i København – hvor de stolte ejere derefter brugte eftermiddagen på at gå i dialog og få taget selfies med de mange motorglade gæster.

Historien om en legendarisk tyr

Det seneste bilskud på stammen hos Lamborghini lyder navnet ’Revuelto’. For at forstå historien bag den, er man nødt til at kende lidt til den spanske tyrefægtningskultur. Tyren, der pryder emblemet på en Lamborghini, er nemlig en legendarisk spansk tyr fra 1880. En kraftfuld muskelbunke, der overlevede hele 8 runder i tyrefægterarenaen. En præmietyr, der ikke kunne slås ihjel, selvom den ene tyrefægter efter den anden prøvede.

Det er denne historie, den nye ’Revuelto’ læner sig op ad. Den historie og så det faktum, at det spanske ord ’Revuelto’ betyder ’blanding’. For det er lige præcis, hvad den nye model er: En blanding af forbrændingsmotorens finesser og elektricitetens lave klimaaftryk. ’Revueltoen’ er en hybrid. En kantet, farverig og eksplosiv fortælling, der emmer af en lang, traditionsrig historie – og det selvom Lamborghini-mærket i virkeligheden kun er 60 år gammelt*.

* Og hvis du lige vil have det sidste guldkorn med hjem, så lyder historien på Lamborghinien således: ”Ferruccio Lamborghini gik til Enzo Ferrari og klagede over Ferrariens gearskifte. Ingen gad lytte til ham – Enzo Ferrari var faktisk ret så ligeglad. Derfor gik Ferruccio hjem og lavede sin egen bil. Fiksede gearskiftet og fik en legendarisk lyd med som bonus.

Kærlighed til forbrændingsmotoren

”Der er en stor identitet i både lyd, fornemmelse og acceleration, og selvom der er endnu større acceleration i en elbil, så har den ikke det der flow, hvor du går i højere og lavere omdrejningstal. Du hører ikke den ikoniske lyd af både motor og gearskifte, når du kører den. Bilen har godt nok kraftoverskud, men den har ikke den samme fornemmelse af bevægelse – den kan ikke levere den der følelse af at gå i ét med dens organisme,” forklarer han passioneret og tilføjer, at han til enhver tid vil kunne genkende Lamborghiniens unikke skrig og 911’erens legendarisk spruttende bas.

For begge disse biler har personlighed. De lover køreglæde og tilbyder en helt unik symbiose mellem fører og bil, der er svær at genskabe andre steder.

”For mig og mange andre, er det den der kildrende fingerspidsfornemmelse, det drejer sig om. At vide, at du er på kant med en maskine, der omfavner dig, og gør lige præcis det, du beder den om. På dens præmisser … men med dig ved rattet,” siger han og slutter så af med at sige, at det netop er den følelse, den lyd og den personlige relation, der får forbrændingsmotoren til at overleve i fremtiden. Også i en hverdag fyldt med lydløse, hurtigt accelererende elbiler.

Skal vi hjælpe din virksomhed?

Med fokus på stærke relationer og indsigt i vores kunders dagligdag, tilbyder vi energiløsninger til alle typer virksomheder store som små.  Vi leverer ikke bare produkter, men også erfaring og ekspertise, og vi sætter en ære i at inspirere og udfordre vores kunder – også i forhold til den igangværende energiomstilling.

Udfyld formularen, så ringer vi dig op

"*" indikerer påkrævede felter

Navn*
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.