HVO er en del af klimaarbejdet i Københavns Lufthavn

Om BKL

BKL og søsterselskaber ejer hele brændstofinfrastrukturen i Danmarks største lufthavn – herunder alle underjordiske rør, tanke, tankbiler, dispensere, servicekøretøjer m.m. og er ansvarlige for al levering og håndtering af jetfuel i lufthavnen, i alt mere end 900 millioner liter. BKL er ejet af en række store selskaber blandt andre BP og Shell. 

Som ansvarlig for al brændstofforsyning i Kastrup Lufthavn har BKL (Brændstoflageret i Københavns Lufthavn) en finger med i spillet, hver gang et fly letter fra Danmarks største lufthavn.

BKL og søsterselskaber ejer og driver hele brændstofinfrastrukturen – underjordiske rør, tanke, tankbiler, dispensere m.m. Og som en naturlig forlængelse af nøglerollen i lufthavnens drift understøtter BKL aktivt energiomstillingen, der i disse år præger luftfarten og Københavns Lufthavn, fortæller Peter Laybourn, direktør i BKL.

”For os handler det om, at vi tager fat i alle de mulige greb i forhold til driften, vi kan. Vores hovedpine lige nu er vores køretøjer og teknologien på dem, som vi bruger til at tanke og aftanke flyene med. Den står bare ikke først i køen til at blive elektrificeret. Derfor er vi stadig afhængige af de traditionelle drivmidler. Set i det lys er HVO-aftalen med DCC Energi et positivt skridt på vejen. HVO reducerer vores samlede klimaaftryk ganske meget og kan uden videre benyttes på vores tankbiler og dispensere”.

Når vi vælger at investere i HVO, så handler det om vores egne mål og ambitioner. Vi er ikke underlagt krav udefra. Men vi har et klart ønske om at investere i de klimainitiativer, der faktisk er mulige i dag, og følge med, når nye muligheder opstår”

Peter Laybourn, direktør, Brændstoflageret Københavns Lufthavn

BKL forventer at bruge ca. 400.000 liter HVO om året, og meromkostningen, der følger med skiftet til HVO, ser man ifølge Peter Laybourn som en naturlig følge af klimaarbejdet.

Udover HVO investerer BKL også i certificeret grøn strøm, energioptimering i bygninger og drift samt klimakompensering af egne flyrejser, opvarmning og øvrigt strømforbrug via Klimaskovfonden. Og de første rene eldrevne dispensere er bestilt hos producenten i Belgien.

HVO er et flydende brændstof til dieselmotorer fremstillet af 100 % biomasse i stedet for råolie, typisk af brugt madolie.

  • Har et lavt samlet CO2 aftryk
  • Forbrænder renere end diesel
  • Udleder væsentlig færre skadelige stoffer og mindre røg