Kuldesikring

Her finder du en samlet oversigt over kuldesikring for vores forskellige diesel- og fyringsolieprodukter samt gode råd til at undgå uforudsete driftsstop om vinteren.

Hvad betyder kuldesikring?

Diesel og fyringsolie består af mange forskellige kemiske forbindelser, hvor af nogle omdannes til vokspartikler ved faldende temperaturer.

Nedenstående tabel viser kuldesikringsegenskaberne på Shells diesel- og fyringsolieprodukter. Tabellen angiver også anvendelsen af de forskellige produkter.

Diesel

Diesel B7 (01/04 - 30/09)
CFPP ( °C ) = -12
Cloud Point ( °C ) = 0

Diesel B7 (01/10 - 30/11)
CFPP ( °C ) = -18
Cloud Point ( °C ) = -7

Diesel B7 (01/12 - 31/03)
CFPP ( °C ) = -24
Cloud Point ( °C ) = -10

Diesel B0 og B0 farvet(01/04 - 30/09)
CFPP ( °C ) = -12
Cloud Point ( °C ) = 0

Diesel B0 og B0 farvet(01/10 - 30/11)
CFPP ( °C ) = -18
Cloud Point ( °C ) = -7

Diesel B0 og B0 farvet(01/12 - 31/03)
CFPP ( °C ) = -24
Cloud Point ( °C ) = -10

Fyringsolie

Shell Thermo Eco Ulta (01/04 - 30/09)
CFPP ( °C ) = -15
Cloud Point ( °C ) = 0

Shell Thermo Eco Ultra(01/10 - 31/03)
CFPP ( °C ) = -18
Cloud Point ( °C ) = -7

Shell Thermo Premium (Hele året)
CFPP ( °C ) = -20
Cloud Point ( °C ) = -8

Shell Thermo fyringsolie (Hele året)
CFPP ( °C ) = -20
Cloud Point ( °C ) = -8

Når man taler om kuldesikring af diesel og fyringsolie, er der to vigtige begreber: Cloud Point og CFPP.

Cloud Point

Cloud Point er den temperatur, hvor de første vokspartikler udfældes fra olien, hvorved den bliver uklar og grumset. Olien kan stadig anvendes ved temperaturer under Cloud Point. Når temperaturen igen bliver højere end Cloud Point, vil olien blive klar igen.

CFPP

CFPP betyder Cold Filter Plugging Point, (filterblokeringspunktet). Når temperaturen bliver lavere end Cloud Point, vil større mængder af vokspartikler blive udfældet fra olien. Ved en given temperatur vil der være udfældet så mange vokspartikler, at brændstoffiltret tilstoppes - denne temperatur kaldes CFPP. Ved hvilken temperatur det sker i praksis varierer – afhængigt af brændstof system og filter. CFPP fastslås som en laboratorieanalyse, hvor der anvendes et standard filter til bestemmelse af CFPP. Derfor vil nogle brændstof filtre først blive tilstoppet ved temperaturer lavere end CFPP.

DCC Energi A/S
Nærum Hovedgade 8
2850 Nærum
CVR: 32141846

LinkedInFølg os på LinkedIn

Kundeservice:
70 10 20 10
[email protected]


FacebookFølg os på Facebook

Shell Licensee
a DCC business